Posts

Er worden posts getoond met het label nachttrein

Negatieve split?

Afbeelding
Vanochtend wakker geworden in Duitsland. De ene slaaptrein is de andere niet, hebben we ondervonden. In de slaaptrein naar Rome, drie jaar geleden, had Martin hele andere ervaringen: een ruimere en schonere slaapcabine, en een mogelijkheid om te douchen. Wij zitten in een uiterst krap, wat smoezelig en enigszins gedateerd hokje, en douchen kunnen we hier op onze buiken schrijven. Een Franse douche dus maar weer. Hoewel we vol vertrouwen afkoersen op een negatieve split, staan we nu al zeker tien minuten stil in Rosenheim. De gehoopte aansluiting naar Duisburg gaan we in München zeker missen. Er zijn alternatieven, maar die vereisen van ons enige snelheid, oftewel: het wordt weer rennen naar een perron waar de trein naar Stuttgart zou moeten staan.

Vleugje Oostblok

Afbeelding
Donderdag. De krappe bedjes waarop we de nacht zijn doorgedommeld hebben ons in Zagreb gebracht. Zowaar bleek het handeltje van de conducteur koffie en een verpakt chocoladebroodje te bevatten. Een Franse douche en een tandenpoetsbeurt verder stappen we monter het station van Zagreb binnen. Eerste missie: onze voor gisteren gereserveerde tickets kosteloos omzetten naar vandaag. We zetten ons schrap voor een stevige discussie, vooral als de spoorwegjuffrouw ons oorspronkelijke  digitale ticket en daarmee Mark’s telefoon meeneemt naar een collega. Maar ze print een nieuw ticket uit, free of charge, en wenst ons een fijne dag. Prachtig land, dat Kroatië!  Vanmiddag om 15:20 uur vertrekt de trein naar Split. Verwachte aankomsttijd: 21:30 uur. Het gaat vandaag lukken. Oh ja, Zagreb heeft nog wel dat vleugje Oostblok. Veel graffiti, veel troep op straat. Maar een lekker zonnetje vandaag.

All aboard the night train!

Afbeelding
Woensdagavond. Na onze omzwervingen door de binnenstad van München durven we niet te gokken op weer een split second miss, dus we zijn ruim een uur voor vertrek aanwezig op het perron. Zagreb wordt op geen enkel informatiebord vermeld, dat maakt ons toch weer even onzeker.  Onze vreugde is mateloos wanneer een nukkige Kroatische conducteur een bijverdienste lijkt te hebben: het zwart verhuren van couchettes. Voor €30,- pp. krijgen we een kussentje, lakens en een deken en mogen in een slaaphokje plaatsnemen. We zijn moe genoeg om Zagreb al slapend te halen, hopelijk lukt ons dat ook.

In München steht ein Hofbraühaus

Afbeelding
In München steht ein Hofbraühaus en dat hebben we nu ook met eigen ogen gezien. Was best druk en de Dirndl die ons bediende werd daar niet bepaald vrolijk van. Maar goed, biertje gedronken, bedacht dat dit de plek was waar de NSDAP is ontstaan, en weer dóór! Mooie stad hoor, wel opvallend veel bedelaars én Porsches.  Vanavond op tijd naar ons kluisje op station, waar we onze plunje in hebben achtergelaten, en hopen dat de sleutel het doet en dan om 23:20 uur de trein naar Zagreb. Met een beetje mazzel missen ook vandaag mensen deze trein en kunnen wij hun slaapplaats overnemen. Anders wordt het een lange nacht en een nog langere donderdag…

Een Duitse (h)ork

Afbeelding
De trein naar München stopte in Keulen. Technisch probleem. Het is nu de vraag hoe en of we de nachttrein halen. We zitten in de trein naar Frankfurt en hopen daar een trein naar München te halen die op tijd is.  Vanwege de vertraging kunnen we geen aanspraak meer maken op de gereserveerde plaatsen. Er komt een enorme dikke hork van een Duitser Martin van zijn plaats jagen. Dieser Platz ist reserviert!! Andere Duitsers protesteren dat iedereen hier vertraging heeft en zijn gereserveerde plek mist. “Ist nicht mein Problem”. Dus die zit nu tegenover Mark. We komen tot de conclusie dat als we de nachttrein missen, we waarschijnlijk een volle dag later in Split aankomen. De spoorboekjes sluiten totaal niet op elkaar aan. Een trein later in München is die van de ochtend, maar dan zijn we veel te laat in Zagreb om de trein naar Split te halen. Die trein doet er trouwens 6 uur over…  Kortom: duimen dat de machinist van de nachttrein een beetje traag is.

Back on track?

Afbeelding
Als we in Arnhem aankomen is de trein naar Düsseldorf, waar wij in hadden moeten zitten, al lang vertrokken. Dat zat er dik in na de vertraging op station Zwolle. We hebben een nieuw reisplan gemaakt met behulp van de app die ons door de NS machinist werd aanbevolen op station Zwolle. (Niet de app ‘NS International’, zie onze vorige blogpost.) Toch willen we dit nog even verifiëren, en een aardige dame bij de servicedesk komt tot dezelfde conclusie. We krijgen wel een formulier mee met een mooie blauwe sticker en een officieel en gewichtig stempel erop, dat we moeten tonen in de trein, samen met ons originele ticket. Goed dat we dit nog even hebben gedaan. Door de wijziging hebben we even de tijd om een kop koffie in Arnhem te doen. Om 15:37 gaat onze trein vanaf spoor 6a. Denken we. Als we om 15:30 wat nerveus worden, checken we het spoor nog even. Op de borden staat nu spoor 9! En aan de overkant zien we op spoor 9 inderdaad de ICE het station binnen komen rijden. In een split second...