Spoorzoeken



In juli hebben we in overleg met New Nexus besloten om de reis naar Split per trein te maken. Omdat onze treinreis een initiatief is dat niet gepland was, en omdat de vliegtickets voor de overige collega’s die naar Split afreizen al betaald waren, is ons aantal beperkt gebleven tot twee personen. Meerdere collega’s hadden ons graag vergezeld, maar dat had te veel voeten in aarde.

Op 5 augustus hebben we de eerste stappen gezet in aanloop naar onze reis: het bepalen van de route en het benaderen van de spoorwegmaatschappijen. Google is your friend en we belanden als eerste op de site van de Deutsche Bahn: international-bahn.de. Het blijkt niet mogelijk om de reis van Groningen naar Split in één keer te boeken, dus richten we ons al snel op de volgende deeltrajecten: Groningen – München, München – Zagreb en Zagreb – Split.

Het eerste deel kunnen we via de NS boeken en betalen. Dat weten we nu, maar doen we niet totdat we inzicht hebben in de andere reisdelen. 

Voor het vervolg vanaf München nemen we telefonisch contact op met de Deutsche Bahn, die een telefoonnummer heeft staan op hun internationale site. Om 11:29 uur starten we het gesprek, een digitale juffrouw stelt ons gerust dat de wachttijd maar 6 minuten bedraagt. Om 11:49 uur staat een vermoedelijk bestaand persoon ons te woord, na uitleg van de situatie blaft hij dat we dan de internationale tak van de DB moeten hebben en verbindt ons zonder dat we er iets tussen kunnen krijgen door met een ander nummer, waar we hetzelfde wachtmuziekje dat al 20 minuten onze oren teistert opnieuw moeten zien te verdragen.

De luidspreker van de mobiele telefoon is een prachtige uitvinding en een stukje werktijd, lunch en 1 uur en 41 minuten later besluiten we onze oren rust te gunnen en zeggen we de DB in stilte vaarwel. 

Het wachtmuziekje blijkt Living Ghosts van Wudu Sjon en is in ons beider oren gebrand. Gedurende de wachttijd hebben we de sites van treinreiswinkel.nl, interrail.eu, oebbtickets.at en prodaja.hzpp.hr geraadpleegd.

We komen voorlopig tot de volgende reis- en prijsopbouw:

Groningen – München -> 363,60 (retour 2 personen) NSinternational, online boekbaar

München – Zagreb -> 169,80 (enkele reis, 2 personen) oebbtickets.at, online boekbaar

Zagreb – München -> 159,80 (enkele reis, 2 personen) ) oebbtickets.at, online boekbaar

Zagreb -Split -> 341,20 kuna (enkele reis, 2 personen) = 44 EUR (89 EUR retour 2 personen) prodaja.hzpp.hr, online boekbaar  

Tijdens mijn vakantie krijg ik een aantal mails van de ÖBB die een vertraging van de rit Zagreb – München aankondigen, van uiteindelijk zo’n 3 uur. Hierdoor komt de aansluiting vanuit München naar Groningen in gevaar. Via de chat met de NS krijg ik te horen dat ik mijn huidige reservering (met vaste zitplaatsen) via een telefoonnummer kan omboeken.

Op 16 september bellen Martin en ik met dit nummer. We staan eerst 10 minuten in de wacht voordat ik iemand te spreken krijg. Ik leg het probleem uit en zeg dat ik een trein wil die 2 uur later gaat. Die is er, maar het omboeken kost ons 70 Euro. Ik zeg dat ik dat nogal veel vind voor zo’n kleine actie, en dan ook nog door iets waar ik niets aan kan doen. De telefonist geeft aan dat het geen geld had gekost als we de aansluitende trein ook via de NS hadden geboekt. Ik gaf aan dat dat niet kon. Dat beaamt hij. Hij geeft als optie mee dat we op de terugreis in München bij de Duitse spoorwegen moeten aangeven dat we vertraging hebben, zij geven dan een bewijs dat we kunnen gebruiken om kosteloos om te boeken. Ik vraag waarom we dat nu niet alvast kunnen doen, we weten al dat we vertraging hebben. Dat blijkt niet mogelijk te zijn.

Ik kom weer terug op de kosten. Hij zegt opnieuw dat we dan bij NS hadden moeten boeken. Ik zeg dat dat onmogelijk is. Hij beaamt dat en vraagt of hij me nog ergens anders mee kan helpen. Het is inmiddels zeker 40 minuten later, hij heeft nl. ook veel ruggenspraak moeten houden. Hij loopt vast in zijn script, ik bedank hem voor de moeite. 

Intussen zitten we in de trein die we hadden willen boeken. Reserveren blijkt hier niet nodig, dus die € 70,- is snel bespaard.

Resumé tot nu toe:

De heenweg heeft door allerlei vertragingen een dag en zo’n 30 minuten langer geduurd dan gepland.

De terugreis heeft nu al ruim drie uur langer geduurd en we zijn er nog niet. Omdat Martin nu niet door Wilma kan worden opgehaald in Groningen, want zij moet werken, besluiten we tot Assen te rijden waar Sigrid ons beiden zal opvangen (in allerlei opzichten).



Reacties

Populaire posts van deze blog

Sporen wij of toch niet? De conclusies.

Opgesplitst

Ein Feld brennt