The aftermath


Zoals in onze eerdere verslagen is te lezen hebben we tijdens onze treinreis naar Split en terug de nodige vertraging opgelopen. Bij vertragingen langer dan 30 minuten bestaat de mogelijkheid om het ticketgeld en de eventueel extra gemaakte kosten terug te vragen. Als rechtgeaarde zuinige Nederlanders zagen wij het daarom als onze 'plicht' hier werk van te maken, niet voor onze eigen portemonnee, maar vooral om de financiële vergelijking tussen vlieg- en treinreis iets draaglijker te maken.

De vertraging op de heenreis begon al tussen Zwolle en Arnhem (we hadden bij vertrek uit Arnhem al twee uur te pakken). Het oponthoud in Duitsland van ruim een uur kwam daar nog bij, waardoor we niet op tijd de nachttrein van München naar Zagreb konden halen. Dit resulteerde in een niet geplande hotelovernachting en het opnieuw moeten boeken van een nachttrein, een dag later.

Omdat de tickets tot München bij NS International waren geboekt, hebben we een claim van ruim €600,- ingediend bij de Nederlandse Spoorwegen (standaardvergoeding bij vertraging, extra kosten voor treintickets en een hotelovernachting). Tot onze teleurstelling kregen wij (na een week of zes) de volgende reactie:

"Wij hebben uw aanvraag voor 'Compensatie bij vertraging' met als reisdatum 4 oktober 2022 en met claimnummer 601600143 behandeld.

Uw claim is toegewezen en u heeft recht op terugbetaling van € 91,90. Dit bedrag is voor alle reizigers in deze boeking.

U krijgt dit bedrag binnen 3 weken uitbetaald op de creditcard of bankrekening waarmee u dit ticket heeft betaald. Onze excuses voor de vertraging die u heeft opgelopen.

Toelichting op het uit te betalen bedrag:

U had 120+ minuten vertraging op uw reis Groningen– München Hbf op 4 oktober 2022. Dit betekent een terugbetaling van € 91,90.

Extra toelichting

Tot mijn spijt kan ik echter niet voldoen aan uw verzoek om vergoeding van de extra gemaakte kosten. Ondanks dat uw tickets bij NS International zijn gekocht, is volgens de Europese regelgeving de spoorwegmaatschappij in het land waar de extra kosten zijn gemaakt verantwoordelijk voor de afhandeling van uw verzoek. Ik adviseer u uw claim voor de extra gemaakte kosten zelf in te dienen bij de desbetreffende spoorwegmaatschappij."

Long story short: alleen de vertraging binnen Nederland wordt vergoed, en verder regelt u het maar met de oosterburen.

Aldus geschiedde dat we ons vervoegden naar de website van de Deutsche Bahn dan maar om ons recht te halen. Helaas. Ook daar werden we teleurgesteld. Eén van de voorwaarden om voor een vergoeding in aanmerking te komen bleek namelijk de volgende te zijn:

"U bent eigenaar van een ticket in het grensoverschrijdende vervoer of een ticket voor buitenlandse trajecten aangeschaft bij Deutsche Bahn (voor de verwerking van vergoedingen voor tickets die niet door Deutsche Bahn zijn verstrekt, is altijd de spoorwegmaatschappij verantwoordelijk die het ticket heeft verstrekt)."

Kortom, we werden vom Deutschen Schränkchen terug naar de Nederlandse muur gestuurd. De spoorwegmaatschappij die het ticket had verstrekt was immers de NS die ons nou juist naar de DB had doorverwezen. Welke van de twee spoorwegmaatschappijen de Europese regelgeving verkeerd interpreteert, is ons niet duidelijk geworden.

Moe gestreden hebben we ons er bij neergelegd dat we het met de toegezegde € 91,90 moeten stellen. Het bedrag zullen we na ontvangst overmaken aan Cool Earth, geheel in lijn met onze aan de klimaatverandering gerelateerde motivatie om onze trip naar Split per trein af te leggen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sporen wij of toch niet? De conclusies.

Opgesplitst

Ein Feld brennt