Plane versus train (updated)
In een eerdere blogpost schreven we over hoeveel emissiewinst er valt te behalen door te treinen in plaats van te vliegen. Na een aantal haken en ogen te hebben opgesomd hebben we ons gewaagd aan een grote-stappen-snel-thuis-berekening op basis van een aantal aannames en de gegevens die we op dat moment paraat hadden. We vergeleken twee rekenmodules/bronnen: EcoTree en Our World in Data, en gingen er vanuit dat de laatste het meest accuraat was.
Inmiddels hebben we onze treinreis afgerond, en weten we het exact aantal kilometers van de reis. Daarnaast eindigde de treinreis in Papenburg, waar we met de auto zijn opgehaald (door een topper van een collega), omdat er geen mogelijkheden meer waren om op het late tijdstip nog met het OV thuis te komen. Het gewijzigde aantal kilometers en feit dat een deel van het traject per EV is afgelegd maakt dat onze oorspronkelijke berekening moet worden bijgesteld. Daarnaast hoorden we van onze vliegende collega's dat een behoorlijk aantal stoelen in het vliegtuig leeg was: 60% leeg op de heenvlucht, 20% leeg op de terugvlucht, gemiddeld 40%). De uitstoot per persoon moeten we daarom met 100/(100-40) verhogen.
Tijd voor een geüpdatete berekening dus. Daarin stellen we alleen de oorspronkelijke berekening op basis van de data van Our World in Data bij, en laten we de berekening van de voetafdruk volgens EcoTree achterwege.
Voetafdruk per persoon volgens Our World in Data
We hebben op de website van Our World in Data de 'carbon footprint of travel per kilometer' (directe emissies) opgezocht voor de 'travel modes' Long-haul flight (economy), Coach, Medium EV en Eurostar (international rail) [1], en deze omgerekend naar de afgelegde afstanden.
Trein vanaf Groningen naar Split en van Split naar Papenburg | ||
---|---|---|
Afstand | 4000 km. | |
Uitstoot (CO2-eq. pp.) | 24 kg. (international rail) | |
De 'taxirit' (Beijum - Papenburg - Zuidlaren - Eelderwolde - Beijum) | ||
Afstand | 174 km. (o.b.v. Google Maps) | |
Uitstoot (CO2-eq. pp.) | 4,61 kg. (Medium EV; 9,22 kg., verdeeld over Martin en Mark) | |
Vliegtuig vanaf Schiphol (AMS) naar Split (SPU) (retour, economy) | ||
Afstand | 2594 km. | |
Uitstoot (CO2-eq. pp.) | 389,1 * 100/60 = 648,5 kg. | |
De bus transfer van Haren naar Amsterdam | ||
Afstand | 776 km. (4 x 194 km., o.b.v. Google Maps) | |
Uitstoot (CO2-eq. pp.) | 21,73 kg. (coach) |
Uitgaand van de resultaten van Our World in Data komen we op de volgende voetafdruk in CO2-eq. per persoon (directe emissies) voor de heen- en terugreis:
Trein + 'taxi': 24 + 4,61 = 28,61 kg.
Bus + vliegtuig: 21,73 + 648,5 = 670,23 kg.
Nogmaals, de berekening is enigszins kort door de bocht. We houden bij de correctie o.b.v. van de bezetting in het vliegtuig bijvoorbeeld geen rekening mee dat het vliegtuig ook minder kilo's mensenvlees en -botten en bagage heeft te vervoeren (marginale uitstoot). Kern van het verhaal is dat vliegen honderden (tussen de 600 en 700) kilo's CO2-eq uitstoot p.p. bewerkstelligt, en treinen slechts enkele tientallen (een kleine 30) kilo's. Ook al zitten we er wat naast, dan is dat verschil nog steeds enorm.
Bronnen
- Our World in Data website, https://ourworldindata.org/grapher/carbon-footprint-travel-mode?country=Long-haul+flight+%28economy%29~Coach~Eurostar+%28international+rail%29~Medium+electric+vehicle+%28UK+electricity%29
Reacties
Een reactie posten