Follow the money


Dit wordt waarschijnlijk de saaiste blogpost in de hele serie, maar hij mag niet ontbreken vinden we. Gedurende onze treintrip naar Split hebben we regelmatig geblogd over hoe het ons is vergaan. De ups, de downs, het 'comfort', de 'ontberingen' ... Ook hebben we in twee voorgaande blogposts iets geroepen over hoeveel 'emissiewinst' er valt te behalen door te treinen in plaats van te vliegen. In de vergelijking tussen vliegen en treinen hebben we echter nog geen aandacht besteed aan het kostenaspect. Daar gaat deze blogpost over.

Kosten treinreis

Vooraf hebben we afgesproken dat de treintickets en kosten voor eten en drinken tijdens de treinreis zouden worden vergoed door onze werkgever New Nexus. Dit leek ons billijk, aangezien voor de vliegende collega's ook de vliegtickets zijn betaald, waarbij consumpties aan boord ook zijn inbegrepen. 

Voor ons vertrek zag het kostenplaatje voor de treinreis er als volgt uit:

Begroting
Tickets (2 personen, reeds besteld) € 816,92
Begrote kosten eten/drinken (2 personen) € 300,00
Totaal begroot € 1116,92

Door ernstige vertragingen, en daardoor een dag extra reistijd, hebben wij extra kosten moeten maken. We hebben een hotelovernachting moeten betalen in Mannheim, treintickets moeten omboeken, en een keer vaker moeten ontbijten, lunchen en dineren.

Extra kosten door vertraging
Omboeken treintickets (nachttrein) € 179,80
Hotelovernachting Mannheim (2 personen) € 115,00
Extra kosten eten/drinken € 160,52

Overigens vielen bij nader inzien de totale kosten voor eten en drinken t.o.v. de begrote kosten erg mee. We hadden vaak geen tijd om een restaurant te bezoeken, en moesten met een snelle hap op het perron genoegen nemen. Het eindplaatje voor twee personen ziet er als volgt uit:

Uiteindelijke kosten treinreis
Treintickets (2 personen) € 996,72
Hotelovernachting Mannheim (2 personen) € 115,00
Kosten eten/drinken onderweg (2 personen) € 290,84
Totaal besteed € 1402,56

Dit komt dus neer op 701,28 per persoon. Daarbij dient nog te worden vermeld dat we willen proberen om extra gemaakte kosten t.g.v. de vertragingen te verhalen op NS International. Omdat we nu nog niet weten of ons dat gaat lukken, hebben we dat in de bovenstaande berekening buiten beschouwing gelaten.

Kosten vliegreis

De kosten voor onze vliegende collega's waren aanmerkelijk lager. Een vliegticket naar Split (retour) kostte € 225,-, en voor de bustransfer Haren-Schiphol (retour) is per persoon ca. € 20,- betaald. De totale kosten per persoon komen daarmee op € 245,-.

Verschil

Uiteindelijk waren de vliegers dus zo'n € 456,- goedkoper uit dan de treinreizigers. Hadden de treinen gereden (de door de NS-conducteur aanbevolen app 'Rijden de Treinen' is op het gehoor een contradictio in terminis) dan was het verschil zo'n € 300,- per persoon geweest. Een fors verschil, dat in eerste instantie niet direct uitnodigt om de trein te pakken. Immers, voor een treinreis naar Split betaal je ruim 2 keer zoveel als voor een vliegreis (waar de transfer naar Schiphol bij inzit). Door de tegenslagen op onze reis hebben wij zelfs bijna 3 keer de vliegreiskosten mogen aftikken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Opgesplitst

Sporen wij of toch niet? De conclusies.

Ein Feld brennt